ブリティッシュ・カウンシル英会話スクールで教える講師David Cruseによる学びついての記事の投稿です。Davidは、大人向け英語コースmyClass等を担当する講師です。
English follows Japanese.
あなたは旅をしているのか、木を育てているのか、それともジグソーパズルを完成させているのか?自分の学習についてどのように考えてるのか、それが重要だと私デイビッド・クルーズは考えています。
私はよく、自分の英語学習の目的やそこに到達するための方法について、明確なコンセプトを見出していないような受講生に会います。これは理解できます。言語は広大で、将来のニーズは未知数であり、学習目標を明確に表現することは非常に難しいことです。このような方にとって、言語学習は霧のかかった海のようなもので、講師は向こう岸へのガイドです。霧の中では、自分の進歩が見えず、講師だけがガイドであるため、全体像を見通すことが難しいのです。
私もその一人です。日本語を上手に話したいと思っていますが、モチベーションが上がらず、どうすれば上達するのかもわからず、行き詰まって3年で勉強をやめてしまいました。私の場合は、学習を視覚化してみることが助けになったと思います。私たちが使える視覚的なメタファーはたくさんあります。最も身近なものとしては、言語学習を道に沿った旅のように捉えることです。明確なゴールがあるという意味では良い例えだと思いますが、実際のルートは自由です。途中で寄り道をしたり、脇道に入ったり、乗り越えなければならない障害があったりしますが、道は常に目的地に向かって伸びています。
もう1つの視覚的なメタファーは、言語を知識やスキルとして、木のように育ててと捉えることです。小さなどんぐりを植え、日当たりの良い場所に置き、餌や水を与えれば、力強いオークの木が育ちます。この木は常に変化しているので、私はこの表現が好きです。学習を木に例えると、重点的に取り組むべき分野や自分の進歩を明確にイメージすることができます。ある枝は他の枝よりも強く、ある根は浅い。このような弱点を克服し、最終的には強化して、より熟練した成長をサポートすることができます。
私が最近考えているのは、「ジグソーパズル」という比喩です。これは最もポジティブで達成可能な例えだと思います。テーブルの上に並べられたジグソーパズルを想像してみてください。いくつかのピースは配置されていますが、パズルにはまだ隙間があります。4ピースでも1,000ピースでも、どんな大きさでも良いので、完成に向けて努力してください。ピースを増やしていけば、ジグソーパズルはより強固なものになっていきます。他の学習と同じように、難しい部分と簡単な部分(ピースを探すのにかかる時間によって、長くなったり短くなったりします)があります。
最近、何年も中断していた日本語の勉強を再開したいと思っています。やる気と期限を取り戻しました(友人たちが来年私を訪問することを約束してくれており、彼らを案内することを期待しています)。私は今、自分に欠けているものをすべて思い浮かべています...。日本語で電話をうまく使えない、いろいろな問題が起きたときによくわからない、自分の意思を伝えることはできても、その返事が必ずしも理解できない。難しい部分は完成していますが(文法や語彙の基礎はできていますし、漢字を覚えるのも得意です)、なくしてしまったモチベーションもありますし(また探さなければなりません)、簡単な部分はまだ箱の中に入っていて、レッスンを再開したときにすぐに置けるようになっています。
ブリティッシュ・カウンシルのmyClassとIELTSコーチ・レッスンは、自分にとって最も有用なレッスンを予約して自分のシラバスを作ることができるので、言語学習のジグソーパズルを完成させるのに最適です。また、足りない部分をすぐに解決したいという方には、ブリティッシュ・カウンシルでは、短期コース、12週間コース、カスタマイズ・コースなどがあります。
どのようにして言語学習をイメージするにしても、頭の中にイメージを持ち、学習しながらそれを追加していくのが良いでしょう。目を閉じて、自分のジグソーパズルを想像してみてください。次に見つけなければならないピースは何ですか?
Visualising your learning
Are you on a journey, growing a tree, or completing a jigsaw? However you think about your learning, David Cruse thinks it's important to do so!
I often meet students who seem to have no clear concept of their English learning aims or how to get there. This is understandable; language is vast, our future needs are unknown, and it can be very difficult to express learning goals clearly. For these people, language learning is like a foggy ocean and the teacher is a guide to the other side. It's often these students who are the first to give up taking lessons - in the fog, you cannot see your progress and, with only the teacher as a guide, it's difficult to see the bigger picture.
I'm one of these people. I want to speak good Japanese but I gave up studying after 3 years when I got stuck, with little motivation and no clear idea of how I could improve. For me, I think it would have helped to try to visualise my learning. There are plenty of visual metaphors we can use. One of the most accessible ones is to view language learning as a journey along a path. It's a nice metaphor as there is a clear goal, but the actual route is flexible. You can stop off on the way, or take a detour along a side road, or there may be obstacles to overcome, but the path always stretches out to the destination.
Another visual metaphor is to see language as knowledge and skills, growing like a tree. Plant a small acorn, put it in a sunny place, then feed it, water it, and a mighty oak tree grows. I like this as the tree is always changing. Seeing learning as a tree enables you clearly to visualise areas of focus as well as your progress; some branches are stronger than others, or the roots are shallow. You can work on these weaknesses, eventually strengthening them to support more growth as you become more proficient.
A metaphor I've been thinking about recently is the jigsaw. This seems the most positive and achievable to me. Visualise a jigsaw laid out on the table; some pieces are in place but there are still gaps in the puzzle. You can start with a jigsaw of any size (four pieces or one thousand) and then work towards completion. As you put more pieces down, the jigsaw becomes more solid and, like all learning, there are harder parts and easier parts (which take a longer or a shorter time depending on how long it takes to find the pieces).
I'm hoping to start my Japanese studies again after hiatus of many years. I've regained some motivation and a deadline (some friends have promised to visit me next year and will expect me to show them around). I'm now picturing all the missing pieces I have... I can't successfully use the phone in Japanese, I can't really understand when a lot of issues happen, I can make myself understood but I can't necessarily understand the replies. Some difficult parts of my jigsaw are complete (I have a base of grammar and vocabulary and I'm quite good at remembering Kanji), some pieces I've lost (and will have to find again), and some easy pieces are still in the box and ready for me to start placing down when I start lessons again.
myClass and IELTS Coach lessons at the British Council are perfect for completing your language learning jigsaw as you will make your own syllabus by booking the lessons most useful to you. Alternatively, if you know you have missing pieces of the puzzle that you can tackle very quickly, the British Council also has short courses, 12-week courses, and customised courses that can meet your needs.
However you picture your language learning, it's a good idea to have to have an image in your mind and add to it as you learn. Close your eyes now and imagine your jigsaw. What's the next piece you need to find?